Home > Music, Videos > Song of the day, September 27th 2010

Song of the day, September 27th 2010

Here’s my favorite song. It’s by a Swedish singer-songwriter who’s become something of a national icon by now. It’s his quarter-life/mid-life crisis song, sort of. I’m too lazy to translate the lyrics, because they are in Swedish, but even if they are, I think the feeling of the song comes through with the music and harmonies. It’s about someone who faces a crossroads in life, having some regrets but still being pretty optimistic about the future. If you want to get some really interesting results, put the lyrics through Google Translate. Anyhow, I really identify with this song right now and have been doing so for a few years.

Lars Winnerbäck – Där elden falnar (men fortfarande glöder)

  1. Gustav (på en annan kust)
    9 November, 2010 at 23:50

    Lika stark varje gång – lika stegrande, lika mag… mäktig (ordet magiskt är väl totalförbjudet när man talar om musik) och ständigt lika framkallande av blödigheten och nostalgin. Detta är för bövelen bland det bästa Lasse gjort, kanske det bästa – även om jag aldrig skulle erkänna att något kan mäta sig med “Elden”.

    Jag läser din blogg, Thomas. Och som jag sa vid sista festen hos Anna på Bolmens – jag ska kommentera din spellista. Den är lite övermäktig bara. Måste hitta ett sätt att greppa den.

    Förresten är jag förbannad – av alla spel, varför skulle nödvändigtvis Baldurs Gate 2 hamna etta? Jag minns hur min äldre bror la typ 100 års spelande på det, och jag struntade i det. Jag lär knappast ta mig an det nu. Jag är fascinerad över titlarna du nämner. Många trodde jag inte en normalt funtad människa utöver undertecknad mindes. Och jag undrar om jag inte borde ta mig an Deus Ex igen, vilket jag tyckte var något för svårt när demot kom i PC Gamer.

    “…Det finns så mycket som jag glömmer att bejaka.”

    • 10 November, 2010 at 00:37

      Det är ingen brådska 🙂 Sen jag började jobba heltid har jag inte känt något behov att skriva särskilt mycket.

      Jag har jävligt svårt att sjunga med i den här låten utan att bli lite gråtfärdig, speciellt vid “du är min vän…”

      BG2… ja du. Som jag nämnde i det inlägget så skulle i stort sett varenda spel i topp 10 vara nummer ett. Hade Super Metroid som etta länge, men sen kom jag fram till att jag ville ha BG2 där. Men det är en sån sak som skulle kunna ändras beroende på dagsform. Du borde definitivt ta en titt på Deus Ex igen. Körde igenom det för någon månad sen. Det finns rätt billigt på Steam om jag inte minns helt fel.

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

